رییس دانشگاه فرهنگیان در نشست انجمن مدیریت آموزشی ایران:
دگرگونی و تغییر مباحث مدیریت آموزشی متناسب با زمان
دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان در نشست گرامیداشت دهمین سالگرد تاسیس انجمن مدیریت آموزشی ایران که با حضور دکتر محمدرضا بهرنگی رییس انجمن برگزار شد، با اشاره به برنامه و مدل های توسعه و آموزش در کشور ها پس از جنگ جهانی دوم، مدیریت آموزشی و مهارت محوری را از موارد تاکید شده در الگو ها عنوان کرد.
وی با بیان اینکه هرکشوری برای رشد و توسعه خود دو موهبت الهی اختیار و انتخاب را دارد، بر تاثیر آموزش و مدرسه در توسعه تاکید کرد.
دکتر خنیفر، استفاده از سرمایه های مختلف، دستاورد و انگیزه داشتن را سه شاخص موفقیت و حرکت کشورها برشمرد و خاطر نشان کرد: بالاتر از تمام ثروت ها، سرمایه اجتماعی است، سرمایه اجتماعی یعنی منزلت، باور، احترام و همراهی، اینکه جامعه به چه میزان به فرد اعتماد دارد.
وی در ادامه با اشاره به مباحث جدید مطرح شده در حوزه مدیریت آموزشی، اصول تعامل با نسل دیجیتال و مدیریت آموزشی و پیشرفت تحصیلی مبتنی بر سنجش اصیل را از موارد جدید مورد تامل دانست.
رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مباحث مرتبط با مدیریت آموزشی متناسب با زمان در حال تغییر است، تصریح کرد: در عصر حاضر مباحثی ازجمله مدیریت در مدارس هوشمند فرامرز، مدیریت آموزش و LMS، مدارس امن از لحاظ روانی و تاثیر بر یادگیری، مدل تصعیدی نظارت آموزشی، مدیریت مبتنی بر ساحت های ششگانه، مدیریت مدرسه دیجیتال در مدارس IT محور، کلاس های درس آنلاین چند قاره ای، کلاس آنلاین خوشه کشورها، بازمهندسی مدیریت آموزش مجازی، استانداردهای مدیر آموزشی عصر مجازی و اموزش جهان مطرح است.
وی همچنین به سرعت بالای انتشار اطلاعات در عصر جدید و بروز دنیای همراه و یادگیری همراه، اشاره کرد و گفت: اکنون مرزها درنوردیده شده است، عصر حاضر عصر اشتراک گذاری معانی با مرزهای فراجغرافیایی و عصر سفر در لحظه است.
دکتر خنیفر زیربنای مدیریت آموزشی و عناصر اصلی مانایی جوامع را در مدارس عنوان و اظهار کرد: در عصر کنونی مدرسه به مثابه جهان، آینده و انتخاب و فرصت های اصلی است.
وی مدرسه را زیست بوم فردا و محل اصلی پس انداز منابع انسانی برشمرد و خاطر نشان کرد: در آینده کشوری برنده است که پس انداز منابع انسانی داشته باشد، مدرسه قله، غروب حسرت هاست.
رییس دانشگاه فرهنگیان، همچنین مدرسه را به مثابه بلوغ فکری و مکانی برای جویش، پویش، آموزش، پژوهش، رسش و سازگاری با محیط برشمرد و اظهار کرد: مدرسه به مثابه تجربه هوشمند عبور از زندگی خطی و حمایتی، تجربه اوج به سوی رقابت و مشارکت، به مثابه سیستم دفاعی در برابر جنون تکنولوژی، رقابت اینده و دشمنان نرم و نامرئی است، مدرسه به مثابه میثاق اجتماعی، حفظ میراث فرهنگ ملی و سنگر تسخیر جهان است.